Kroatien på camping

14. januar 2021 By Eskild Strudsberg

Jeg er lige kommet hjem efter en lang gåtur nede ved stranden. Jeg har stået i et kvarter og kigget ud over Øresund. Jeg kunne se Sverige. Klart vejr i dag. Det var dejligt. Men koldt. Mens jeg stod der på stranden, kom jeg til at tænke på alle de kyster, jeg har set. Hvilken en var den smukkeste? Ja, jeg synes faktisk, at den østlige kyst ved Adriaterhavet er den smukkeste, jeg har oplevet indtil videre. Jeg kom til at tænke på, at jeg har været ved ret mange kyster. På begge sider af Atlanterhavet. Rundt omkring Middelhavet. Stillehavet.

Smukke Kroatien

Men ingen kyst har været smukkere end den, jeg oplevede, dengang vi var på camping i Kroatien. Det der dybe, turkise vand, de grønne pinjetræer, der når helt ned til vandet. Middelalder-arkitekturen ved Dubrovnik. Eller det kaotiske billede af havnen i Rijeka. En meget lang kyst. Rig og varieret natur og kultur. Ja, den kyst vækker skønne minder fra en bilferie, jeg aldrig vil glemme.

Kørte bare afsted

Dengang vi tog på ferie til Kroatien, havde vi sådan set ikke nogen forudbestemt idé om, at det var der, vi ville til. Vi havde taget en måneds ferie og besluttede os for bare at køre ud i Europa. Og så se, hvad der skete. Det var en underlig følelse af frihed. Vi behøvede ikke at skulle møde op for at tjekke ind i en lufthavn. Vi kunne sove længe uden at føle, at vi forsinkede nogen, der ventede på os i en bus. Vi kunne bare gøre, hvad der passede os. Vi kørte til Ungarn. Min kæreste har altid gerne villet opleve Budapest. Hans tipoldefar kom derfra. Efter at have besøgt Budapest i nogle dage kørte vi videre. Og på en eller anden måde endte vi ved en grænse til Kroatien. – Egentlig ville vi have været kørt til Østrig, men jeg tror, vi tog et forkert sving på et tidspunkt. Vi endte i hvert fald ved en lille, bitte grænseovergang, hvor hverken kroatere eller ungarer havde mødt danskere før. Vi fik lov til at komme ind i Kroatien. Vi fandt vores kort frem og fandt ud af, at vi kunne sætte kurs imod Istrien.

Vi turede i Istrien

Så det gjorde vi. Vi tog til Istrien, hvor vi så Titos sommerhus, badede ved Pula og havde nogle vidunderlige dage. Kroaterne var meget venlige og hjælpsomme, så vi besluttede, at vi ville bruge de næste 2 uger i Kroatien. Der var en gut, som kunne give os tips om, hvor man kunne finde gode campingpladser. Han anbefalede faktisk, at vi boede på campingpladser, og ikke på hoteller inde i byerne. Standarden på hotellerne var på det tidspunkt meget varieret! Vi fulgte hans råd og kørte langs kysten sydpå og endte i Dubrovnik. En skøn by.

På vejen hjem besøgte vi naturligvis hovedstaden Zagreb, hvor vi blev meget overraskede over, hvor lille byen egentlig er. Den minder på nogle punkter om København. Sådan med et centrum, der stadig viser, hvordan byen var i middelalderen. Ja, det var en vidunderlig ferie, hvor vi fik set et for os ukendt land.