Hvordan styrker man hjerne og hukommelse

26. juli 2019 By Henrik

Hvordan styrker man hjerne og hukommelse

Man træner sin hjerne ved at bruge den hver dag, og det er vigtigt at man hele tiden udfordre sig selv, og at man tilegner sig nye færdigheder gennem hele livet. Ting som at begynde at spille et instrument eller at lære et fremmed sprog er guf for hjernen og hjælper med at styrke hukommelsen. Det er dog vigtigt at huske, at det tager tid at træne hjernen. Ligesom du ikke får store muskler, selvom du har været to gange i træningscenteret, får du heller ikke en superhukommelse hen over natten.

Det vigtigste er at holde ved og huske på, at det aldrig er for sent at begynde at træne hjerne og hukommelse. Spil, fysisk aktivitet, sund kost og evnen til at udfordre sig selv er nogle af de faktorer der spiller ind, når du træner for at forbedre hukommelsen.

Spil styrker vores strategiske og logiske sanser

Forskellige typer af spil kendes helt tilbage fra de tidligste tider, og særligt i det gamle Rom var spil meget udbredt som tidsfordriv, men spil kan bruges til andet end morskab, og mange af de gamle spil kan bruges til at styrke hukommelsen.

Spil som Skak, Backgammon, Bridge og det orientalske spil Go, der alle er blevet spillet i århundreder, sætter vores hjerne på arbejde, og styrker vores strategiske og logiske sanser. Spil der spilles med andre har yderligere den fordel, at de øger vores sociale relationer og netværk, hvilket har en positiv indvirkning på vores levealder. Du kan dog sagtens træne din hjerne, selvom du er alene – her er krydsord, Sudoku og puslespil nogle af de mest populære aktiviteter, der kan holde vores hjerneaktivitet i gang.

Fysisk aktivitet og god nattesøvn er vigtigt for hjernen

Inaktivitet er ødelæggende for både krop og hjerne, og det er derfor vigtigt, at man sørger for at holde sig i gang. Alle former for motion er gavnlige, men forskning tyder på at den bedste medicin for din hjerne er 3 gange 45 minutters løb hver uge .

Dermed er det ikke sagt, at styrketræning ikke også er en god idé, men det største udbytte opnås ved at kombinere styrketræningen med konditionstræning, hvor pulsen kommer op, og der er sved på panden. En romaskine er en perfekt træningsmaskine til at træne både styrke og kondition. Fysisk træning styrker ikke kun hukommelsen, men indlæringsevnen og koncentrationsevnen bliver også forbedret, og vi får derved lettere ved at tilegne os ny viden og lærdom.

Daglig motion får os til at sove bedre, og god søvn har afgørende betydning for hjernens velbefindende. Dårlig søvn påvirker hukommelsen i negativ retning, og undersøgelser viser at dårlig søvn kan være skadeligt for hjernen.

Undersøgelsen viste også, at personer der sover godt har tykkere hjernebark i pandelapperne, og dermed er bedre til at anvende den viden, der tilegnes.

Sund kost kan forbedre hukommelsen

Det kan måske lyde underligt, men kosten er en vigtig faktor for at hjernen, og dermed at hukommelsen fungerer, som den skal. Generel sund kost af friske økologiske råvarer, frugt, grøntsager og fuldkorn er nogle af nøgleordene.

Fisk som er rige på Omega 3 og Omega 6 fedtsyrer har mange gode egenskaber og kan bl.a. forbedre hukommelsen. Undgå et overforbrug af sukker og tomme kalorier, som kan føre til at du tager på i vægt.

Overvægt kan føre til forhøjet blodtryk og diabetes, der har en negativ indvirkning på hukommelsen. Her er en liste med 10 ting du kan spise for at booste hukommelsen.

  1. Blåbær
  2. Rosmarin
  3. Makrel
  4. Brune ris og lever
  5. Æg
  6. Østers
  7. Spinat
  8. Salvie
  9. Nødder
  10. Grøn te

Listen stammer fra KlogKost.dk, hvor du kan læse en mere uddybende beskrivelse af de forskellige madvarer.

Ryd op i vanerne ved at udfordre dig selv

Mange af de ting vi foretager os i hverdagen er baseret på vaner, hvilket ikke er særligt udfordrerne for hjernen. Ved at rydde op i de daglige rutiner kan du tvinge hjernen til at tænke anderledes og kreativt.

Det er ganske små ting, der skal til, og det kunne f.eks. være at gå en anden vej til supermarkedet, undgå at bruge GPS hver gang, du kører i bil, børste tænder med den anden hånd og andre småting, som du kan ændre i hverdagen. Det er vigtigt, at du tænker over vanerne hver dag, da du ellers hurtigt falder tilbage i den sædvanlige rytme og derved ikke opnår nogen forbedring.

 

COMMENTS

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *